song

Loading...

Monday, June 25, 2012

letter


^_^. sahabat...saya sayang kamu semua kerana Allah

cik jawaher fi zujajah ^____^.
and all my beloved friend

cik ttt awak mesti berjaya
jugak sampai dekat mana pun yang awak nak... Amin
dan insyaallah awak berjaya dunia dan akhirat. ^_^
cik t, menyepi tu kan best
saya akan ingat pada awak dan semua.
cik t buat ayat sedih pula...

cik t...waktu saya pergi jalan-jalan tu
i meet my new friend
banyak yang saya belajar
saya pergi perkampungan orang asli kristian
video tu panjang sangat tak sempat nak upload










kesian tau niyy...diaorang tunggu giliran untuk digoreng... :(


jom cik t kita pergi sama2
cik t ole-ole tu, kecik je, maih tengok gambar-gambar ni
cik t awak tahu saya macam mana
doakan saya yea..you are the best cik tttt
cik t n all my friend
saya tak sms atau balas sms atau...
saya perlukan masa untuk merenung diri niyy ok

dan sahabat-sahabat yang lain
biarlah saya menyepi jangan sedih-sedih tau
saya tengah belajar ni erti persahabatan
tak cukup ilmu pun lagi
so tak boleh praktik
tengok Rasulullah dengan Abu Bakar
kan.kan.

lepas ni, saya ziarah Mekah, Madinah tahun depan pula
amin tau (sahabat-sahabat yang baik hati)
nanti insyaallah, Allah pasti jemput awak
sahabat-sahabat yang tengah baca blog ni la amin
atau awak semua nak join saya tahun depan jom

bye i love all of just because of Allah



Saturday, June 23, 2012

Perang Salib 2


video

In a faraway and nostalgic scenery with the smell of gentle snow
i seek my path patching up the fragments of my memories
In this chaotic wind of destiny
you may not be able to see the certainty in front of your eyes
The small light that cannot be seen from afar
The more i hope for something
The more i'll lose them
And the heart which cut through the deep darkness are right here
The hymns play and warm tears
Fall so long one continue to live
Raise those scarlet eyes to the heavens
And i walk the road leading to the future they found


PERANG SALIB

Perang Salib atau Perang Sabil merupakan perang keagamaan diantara penganut Kristian di Eropah dengan  penganut Islam di Asia. Perang ini berlanjutan hampir mencecah 200 tahun  bermula dari tahun 1096M-1291M.Perang tersebut dinamakan sebagai ‘Salib’ kerana pihak Kristian membawa salib sewaktu peperangan itu sebagai simbol penyatuan penganut Kristian dan pemberitahuan bahawa peperangan yang mereka lakukan adalah perang suci (Holy War)[1]. Perang Salib ini di bahagikan kepada Perang Salib Besar sebanyak 8 kali dan Perang Salib Kecil sebanyak 12 kali.[2]

Perang Salib Kecil                                                          Perang Salib Besar

1. Perang Salib Rakyat(489H/1096M)                           1, Perang Salib I(1096-1099M/489H)
2. Perang Salib Pisa(                                                       2. Perang Salib II(1147-1149M)           
3. Perang Salib Lombardia                                             3. Perang Salib III(1189-1192M) 
4. Perang Salib Nifern                                                    4. Perang Salib IV(1202-1204M)
5. Perang Salib Bavaria-Akitani                                      5, Perang Salib V(1217-1221M)
6. Perang Salib Flamed                                                  6. Perang Salib VI(1228-1229M)
7, Perang Salib Jerman                                                  7. Perang Salib VII   
8. Perang Salib Anak                                                     8. Perang Salib VIII
9, Perang Salib Prancis
10. Perang Salib Inggris
11. Perang Salib Aragon
12. Perang Salib Nikolai IV

Di dalam siri peperangan ini kita dapat melihat Jerusalem/al-Quds/Bait al Muqaddas (bandar suci), menjadi rebutan diantara umat Islam dan Kristian, ia juga adalah bandar suci bagi kaum Yahudi, malah ia dahulunya adalah bandar suci bagi para penyembah bintang (kaum Sabi’in) dan pusat pemujaan kepada Dewi Venus(Zurah). Bandar suci itu sentiasa menjadi rebutan dari zaman dahulu hingga kini jadi sentiasa berlaku pertumpahan darah di bumi suci ini.
 Bagi penganut Islam, Jerusalem merupakan tempat di mana berlakunya peristiwa Israk Mikraj dan di sini juga terdapat Masjid Al-Aqsa(Masjid ke-3 termulia dan yang ke-2 dibina dalam Islam) yang merupakan arah kiblat pertama yang diperintahkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w semasa melakukan solat sebelum ia beralih kepada Kaabah di Masjidilharam di Mekah.
 Al-Hazimi mengemukakan satu riwayat daripada al-Barra’ bin `Azib:
Daripada al-Barra’ bin `Azib bahawa perkara yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. apabila sampai di Madinah ialah menemui datuk neneknya dari kalangan Ansar dan baginda bersembahyang mengadap ke arah Baitul Maqdis selama 16 bulan atau 17 bulan.
Serta terdapat Qubah As-Sakrah(Masjid Umar),[3] binaan kubah itu menempatkan batu tergantung yang menyaksikan sejarah sejak zaman Nabi Ibrahim hingga kepada Nabi Muhammad. Nabi Ibrahim menjadikan batu itu sebagai tempat meletakkan Nabi Ismail untuk dikorbankan.[4]

Baitul Maqdis dan Masjid al-Aqsa mempunyai makna yang cukup besar bagi umat Islam. Masjid al Aqsa mempunyai pelbagai kelebihan berdasarkan hadis-hadis Nabi SAW. Bersembahyang di masjid al Aqsa menjanjikan pahala sehingga lima ratus kali lipat berbanding bersembahyang di tempat yang lain.
Solat di Masjidil Haram adalah sama dengan 100,000 kali solat (ditempat lain), dan solat di masjid ku (di Madinah) adalah sama dengan solat 1000 kali, dan solat di Baitul Maqdis adalah sama dengan 500 kali solat. (Riwayat at-Tabarani).
Rasulullah SAW juga menganjurkan agar umat Islam menziarahi masjid al Aqsa dan bersama dalam menguruskannya.
Abdullah ibn umar bertanya pada Rasulullah SAW “Ya Rasulullah, terangkan kepada kami hukum menziarahi BaitulMaqdis. “Jawab Rasulullah SAW, ziarah dan solatlah di sana. Sekiranya tidak mungkin (ziarah dan solat) maka kirimkanlah minyak untuk lampu-lampu (bagi menerangi masjid) – Sahih Bukhari
Jika membiayai pengurusan masjid menjadi tanggungjawab seluruh umat Islam apatah lagi tanggungjawab untuk membebaskannya dari penaklukan dan cengkaman musuh. Lantaran itu Saidina Umar al Kahttab r.a telah mengistiharkan Baitul Maqdis yang melingkari masjid al Aqsa sebagai tanah wakaf umat Islam yang wajib dipertahankan sepanjang zaman sebaik sahaja menerima kunci kota tersebut setelah ianya dibuka dan dibebaskan dari cengkaman kerajaan Rom timur (Byzantium).[5]


Palestin yang merupakan tanah wakaf umat Islam, tanah para Nabi, kiblat pertama umat Islam, dan tanah tempat Isra Mi’raj direbut oleh umat Islam dari kekaisaran Bizantium (Romawi Timur) pada masa kekhalifahan Umar bin Khathab, tepatnya tahun 638 M. Perebutan wilayah ini juga atas undangan orang-orang Kristian Palestin yang lelah dengan penjajahan Bizantium dan mereka mendengar bahawa kekhalifahan Islam terkenal dengan keadilan. Sejak itu sampai abad ke-11 Palestin berada di wilayah kekuasaan Kekhalifahan Islam. Orang-orang Kristian di seluruh dunia bebas berziarah ke Palestin.
Dengan seorang pendeta Nasrani yang bernama Shafarnius, Khalifah Umar bin Khatab membuat piagam perjanjian yang dikenal dengan nama Perjanjian Umariyah yang berisi :

“ Bismillahirrahmanirrahim. Ini adalah (perjanjian) yang diberikan oleh hamba Allah swt, Umar, Amirul Mukminin, kepada penduduk Iliya (Baitul Maqdis) dari segi keamanan. Berikanlah kepada mereka keamanan untuk jiwa-jiwa mereka dan harta benda mereka; begitupun terhadap tempat-tempat peribadatan mereka dan salib-salib mereka; juga bagi orang yang sakit maupun yang miskin serta bagi seluruh millah (pengikut) mereka. Janganlah engkau mendiami tempat-tempat peribadatan mereka dan jangan merobohkannya. Jangan merugikan/mengotori tempat-tempat peribadatan mereka dan daerah sekelilingnya. Jangan mengotori salib-salib mereka dan mengambil apapun dari harta mereka. Janganlah memaksakan sesuatu terhadap agama mereka, termasuk memberi kemudaratan kepada salah satu dari mereka. Jangan pula mereka (kaum Nasrani) tinggal di Iliya bersama bersama Yahudi ...“ (Muhammad Mahidullah, Majmu’a al watsa’iq as-siyasiyyah).[6]

Bagi penganut kristian, Jerusalem merupakan tempat Nabi Isa (Jesus) menderita dan dibangkitkan(tempat Nabi Isa berdakwah), jadi ia menjadi tempat yang amat suci bagi penganut Kristian; antara binaannya ialah Gereja Makam Suci (Kanisah al-Qiyaamah) yang di bina oleh Raja Rom, Kostantin Agung tahun 335M tetapi 614M ia dibakar oleh tentera Parsi, kemudian di baik pulih tahun 616-626M. Tetapi gereja itu sekali lagi dihancurkan oleh Khalifah al-Hakim, Dinasti Fatimiyyah, dan dibaik pulih semula setelah selesai Perang Salib.[7]


Analisis Perang Salib[8]

Al-Wakil menulis penyebab yang mendorong orang-orang Kristian menyertai perang salib ialah:


Penyebab utama perang salib adalah kedengkian orang-orang Kristian kepada Islam dan umatnya. Umat Islam telah berjaya  menawan wilayah-wilayah strategik yang sebelumnya dikuasai oleh pihak Kristian (terutama di Timur Tengah). Mereka menunggu kesempatan yang tepat untuk mengambil apa yang hilang daripada mereka. Kesempatan itu datang ketika umat Islam lemah dan kehilangan jati dirinya yang kuat. Para tokoh agamawan Kristian bangkit menyerukan pembersihan tanah-tanah suci di Palestin dari tangan-tangan kaum muslimin dan membangunkan gereja dan pemerintahan Eropah di dunia Timur. Perang mereka dinamakan perang salib kerana tentera-tentera Kristian menjadikan salib sebagai simbol  suci mereka dan meletakkannya di bahu masing-masing.

Kedua, perasaan keagamaan yang kuat. Orang-orang Kristian meyakini kekuatan gereja dan kemampuannya untuk menghapuskan dosa walau setinggi langit.

Ketiga, perlakuan orang-orang Saljuk terhadap orang-orang Kristian dan para peziarah Kristian yang menuju Jerusalem. Orang-orang Saljuk adalah penguasa wilayah Turki yang kebanyakkannya belum lama memeluk Islam dan belum begitu memahami syariat Islam dalam memperlakukan agama lain.

Keempat St Paus yang ingin menggabungkan gereja Timur (ortodoks) dengan gereja Katolik Rom. Paus ingin menjadikan dunia Kristian seluruhnya menjadi satu negara agama yang dipimpin langsung St Paus..
Kegemaran tokoh-tokoh dan tentera Kristian untuk menjelajah ke negara lain dan mendirikan pemerintahan boneka di sana.

Bagi para pemimpin Kristian, keadaan  sewaktu itu sangat tepat untuk memulai serangan ke dunia Islam, kerana ada kelemahan pada dinasti Saljuk, sehingga pemerintahan yang utama dunia Islam terpecah belah.
Tidak ada pemimpin yang dapat menyatukan perpecahan umat Islam. Khilafah  menjadi tiga negara: Abbasiyah di Bahgdad, Umayyah di Cordova dan Fathimiyah di Kairo.

Beberapa kabilah pesisir telah masuk agama Kristian seperti Genoa dan Venezia, dan ini memudahkan jalan antara Eropah dan negara-negara Timur.

Kemenangan St Paus atas raja sehingga St Paus memiliki kekuatan mengendalikan para raja dan gabernor di Eropah.



Kesan Perang Salib kepada Peradaban Barat

Pertama sistem feudalisme yang selama itu mengongkong golongan Eropah semakin lemah kerana golongan Baron(tuan tanah) tidak dapat menghalang hamba-hamba mereka untuk ikut dalam Perang Salib. 


PERANG SALIB[9]

1096- Lotharingen mengerahkan pasukan dari Peranchis, Godfrey memimpin pasukan dari Itali, sementara Kaisar Elexius I menjadi panglima pasukan.

1097-Pasukan Salib masuk ke Konstatinople (Turki sekarang)
1098- Pasukan Salib menguasai Antiokia. Beberapa kerajaan Latin Kristian berdiri di Timur.
1099- Pasukan Godfrey menduduki Palestin dan menyerang seluruh penduduk Muslim
1144-Orang-orang Turki memerangi Mesopotamia. Pasukan Islam diketuai Imaduddin Zangi,  menghalang Pasukan Salib tersebut.

1147-1149 Pasukan Islam membebaskan Damaskus dan Antiokia. Pasukan Salib dipimpin oleh Koeraad III dari Jerman dan Louis VII dari Peranchis

1169- Mesir dibebaskan oleh Pasukan Islam
1187- Salahuddin Yusuf al-Ayyubi memerangi BaitulMaqdis
1189-1192 Pasukan Salib di bawah pimpinan Philip II dan Richard I memerangi Acre. Phillip II kembali ke 
negerinya, dan Richard I berdamai dengan Salahuddin.

1202-1204 Konstatinople dikuasai oleh Baldwin yang menjadi raja Rom-Latin pertama di kota tersebut.
1217-1221 Pasukan Salib memerangi kota Damiette di Mesir
1228-1229 Pasukan Salib di bawah pimpinan Frederik II menduduki kembali Jerusalem
1248-1250 Ludwig dari Peranchis memimpin pasukan Salib menyerang Mesir. Tetapi mereka telah ditawan oleh tentera Mesir, kemudian dilepaskan setelah membayar wang tebusan.

1270 Pasukan Salib pimpinan Ludwig memerangi Tunisia.Banyak tentera Salib terkorban kerana diserang wabak (plague), termasuk juga Ludwig. Kota demi kota dapat ditakhluk semula oleh pasukan Islam

1291- Bangsa Turki menguasai kembali Acre, kota terakhir pertahanan pasukan Salib.


.......................................................................................................................................


Pemimpin yang terlibat dalam peperangan Salib dari pihak Islam dan Kristian.




Salahuddin Al-Ayyubi(Saladin), berasal dari keluarga tentera. Ayahnya seorang general Kurdish. Beliau mula menceburi bidang ketenteraan apabila menjadi panglima perang bagi menggantikan bapa saudaranya yang syahid dalam satu pertempuran. Pada tahun 1187, Salahuddin berjaya membebaskan Baitul Maqdis daripada pasukan salib. Beliau meninggal dunia pada bulan Safar 589/Februari 1193 di Damaskus, setelah mengadakan perjanjian damai dengan pasukan Salib yang dipimpin oleh Richard I.[10]

(bersambung)


[1] Ensiklopedia Islam untuk Pelajar, PT ICHTAR BARU VAN HOEVE, Jilid 5,m/s 65 ‘Perang Salib’

[2] ATLAS Perang Salib,Sami bin Abdullah al-Maghluts, al-Mahira, edisi Indonesia, m/s 277

[7] Ensiklopedia Islam untuk Pelajar, PT ICTHAR BARU VAN HOEVE,Jilid 3, m/s37

Muhammad Sayyid AL-WAKIL (1989): Wajah Dunia Islam dari Dinasti Umayyah hingga Imperialisme Modern. (penerjemah: Fadhli Bahri). Jakarta: Pustaka Al-Kautsar, 1998.

[9] Ensiklopedia Islam untuk Pelajar, PT ICHTAR BARU VAN HOEVE, Jilid 5,m/s 66 ‘Perang Salib’

[10] Ensiklopedia Islam untuk Pelajar, PT ICHTAR BARU VAN HOEVE, Jilid 5,m/s 65 ‘Perang Salib’


Sunday, June 3, 2012

kazeyuki-pre


video



Memoir of Kazeyuki (Cahaya dan Kegelapan)

*hi...what you’re doing yura?

-oh it is you. Nothing at all…
-listen, isn’t this nice?

*emm it’s good (sugoi) ^_^.

-I guess something was missing (00.25-00.42), am I right ?
-can you help me to find the full tune?
 ……………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………….
(year passing and )
-you fool, why are you lying to me! im not a child.
*I always ask you, didn’t you believe there are the creator, the soul..
*find the answer Yura Hiedeki. What was missing  in you?
-stop all the nonsense! you’re dying.
*im not dying my friend, it only a far place from here.

-shut up you fool! I don’t want to hear anything, aren’t you realize you’re badly
injured and you’re bleeding. What I have to do  now, who’s done this wicked…
*listen Yura, my time is shorten…
( memory of Kazeyuki tragedies)
………………………………………………………………………………………….
my friend you’re fool!
little by little I am falling for you
that shiny smiles of yours
why don’t  we jumped out of the endless darkness
hold my hand…
when I first met you
I remembered that special place that I adored as a child
light and darkness, winding road

there are  time when I want to look back a bit
but I will fight for you with love, courage and pride in my heart

little by little im falling for you
a piece of hope in this universe
I think everyone wants to gain eternity

even though I pretend not to notice you
can’t you tell im in love with you
why don’t we jump out of the endless darkness
Hold Your Hand
…………………………………………………………………………………………………



friend
they tell me your blue skies fade to gray
they tell me your passion’s gone away
you tell me your life’s been way off line
you’re falling to pieces every time
you’re coming back down n you really don’t mind
cause you had a bad day

roku gatsu no uso menomae no hontou
sepia nishi mai koi
yori sou toka muku moritoka
wakaranaku natteta

“kimi wa hitori de heiki dakara…ne” to
oshi  tsukete sayonara
sono takuhi no kiyasume nara kiki akita hazu nanoni

nani mania yousha nai omoide tachi wa
yurushi tekure souni monai
me wo toji reba ikioi wa masu bakari de
toomaki de kimi ga warau

yatto mitsu keta atarashi asa wa
tsugihi ga jama wosuru
mukau saki wa tsugi janakute
tsugi bakari oi kaketa

kako wo shiri tagaranai hitomi
aria nagashi tekureru yubi
yasashii ho haba de iyasu kizuato
todoki soude todoka nai kyori…


diri,
hiduplah untuk hari ini
kerana masa lalu bukan milik kamu lagi
Allah selalu mendengar doa
Ia mendengar tangisan
Ia mengasihi orang yang hancur hati
Ia adalah Tuhan yang Maha Pengasih
Ia ingin membalut luka-luka di hati kamu
Hanya Allah yang benar-benar
mengerti dan memahami diri kamu
Kesepian yang paling parah yang dapat kita rasakan
adalah ketika kita terpisah jauh dari
Sang Pencipta
“Tuhan yang pengasih dan penyayang, Tuhan yang baik dan pengampun,
saya datang bersujud di kaki-Mu dalam doa ini
saya memerlukan kasih-Mu, ya Allah
saya alami tekanan (depresi)
saya sungguh tidak berdaya melepaskan diri dari tekanan ini
saya perlukan pertolongan-Mu hari ini ya Allah
kiranya kasih sayang-Mu menyertai dan memberi saya kekuatan
untuk melalui hari ini…
Free your heart from hatred
Free your mind from worries
Live simply
Give more
Expect less…
(Regina Clarinda)

………………………………………………………………………………..
  

ok…bye,bye
^_^. domo arigato, I know, still bad in my English
and just a  stories, saya nak sangat sambung cerita ni,
dragon ball gt n full metal alchemists
punya song la…hehe (dan dan kokoro n rain)