song

Loading...

Tuesday, January 31, 2012

oxford


i wish i could follow his path...^_^.

http://aishasoleha.blogspot.com/2011/07/biarkan-aku-bernafas-kali-ini.html

to whom are concerning for me. i wanna thank you.

when i'm facing problems. i didnt hope for my friends to ask me,

"are you okay?"

"do you have problems?"

"do you want share with me? i'm here to hear it"

or else...

one thing when im in the situation is, i wanna sit beside you,
no words from both of us,
but yet when you go first, i start to cry...
with no words even once...you hug me and you lend me your shoulder, i cry,cry and cry
till i feel better

but...

sometimes i am ready to tell, so i just started to tell it one by one.
Unfortunately, when im trying to say
something that i wouldnt able to express,
you cut me off. im okay with that, as long as you lend your ears
to hear my problem. maybe my story is not exciting as others...

till when... i realize something precious
up there or maybe anywhere else
there's a voice in my heart suddenly cure me

i know its from Him
there's only One no other like Him
He's my God, your God, our God. He's Allah the All Mighty
remember Him you would feel calm. The burden on my shoulder is not decreasing but He give me a
stronger shoulder to carry the burden.
He's my strength, the only i hope for. So please let us rebuilt our relationship in the sake of Allah.

Uhubbukum fillah ya sahabah...

(thanks...dear...this is a feeling of friendship...did you agree with me?)
.....................................................................................................................................................

Monday, January 30, 2012

what you mean?

How God caused a small Shepard boy, David, to defeat an undefeatable giant, Goliath, with nothing but stone?

is't you mean this....


or this...


or this.



hmmm....did you agree with me...
it is up to you...im just thinking.... ^_^.

.......................................................................................................................
but i agree with the statement... the boys will win...because they have God (Allah), beside them...

love u...

Lucky


i used to think
i had the answers to everything
but now i know
life doesn't always go my way
feels like i'm caught in the middle
that's when i realize

im not a girl
not yet a woman
all i need is time
a moment that is mine
while im in between

im not a girl
there is no need to protect me
it's time that i learn to face up to this on my own
i've seen so much more than you know now
so dont tell me to shut my eyes

im not a girl
but if you look at me closely
you'll see it in my eyes
this girl will always find her way

im not a girl
don't tell me what to believe
not yet a woman, not now
im just trying to find the woman in me
all i need is time
a moment that is mine
while i'm in between

...................................................................................................................................

(no need to listen just read)

This is a story about a girl named LUCKY...

early morning, she wakes up
knock,knock,knock on the door
it's time for makeup, prefect smile
it's you they're all waiting for
they go...

isn't she lovely, this Hollywood girl?
and they say....

SHE'S SO LUCKY, SHE'S A STAR
but she cry, cry, cries in her lonely heart, thinking
if there's nothing missing in my life
then why do these tears come at night?

lost in an image, in a dream
BUT THERE'S NO ONE THERE TO WAKE HER UP
and the world is spinning
and she keeps on winning
BUT TELL ME WHAT HAPPENS WHEN IT STOPS?
they go...

ISN'T SHE LOVELY, THIS HOLLYWOOD GIRL?

"Best actress, and the winner is...LUCKY!"
"I'm Roger Johnson from Pop News standing outside the arena waiting for LUCKY!"
"OH, MY GOD...here she comes!" (here she comes, here she comes)

ISN'T SHE LUCKY, THIS HOLLYWOOD GIRL?

but why does she cry?

....................................................................................................................................................

isn't we're too selfish...thinking im better than them...but what will happen to me...if i don't find the right path... im being just like them... what is a meaning of friendship? could you tell me? why im running from them? why? because im am too selfish...

all i feel deep in this heart, i love them and you, and...it is my choice...i'll cry when im sad...because when they sad... im felt , as me and them is one...because you never felt, what is the feeling... when you don't know about Allah...it is so dark...

dearest my junior...i miss both of you...the story, you told me (im learning from ur experience)...
im really missing you both...
she told me...her best friend..the bosnian girls...at that time..the war...1991...1992..1993...(forget about it)

and i hope, me, and my friend will be strong....

Sunday, January 29, 2012

Miracle


Many night we prayed
with no proof anyone could hear
in our hearts a hopeful song
We barely understood

Now we are not afraid
Although we know there's much to fear
we were moving mountain long
before we knew we could (oh yes)

there can be miracles, when you believe
though hope is frail, its hard to kill
who knows what miracles you can achieve
when you believe, somehow you will
you will when you believe 

in this time of fear
when prayers so often prove in vain
hope seems like the summer birds
so swiftly flown away

Yet now i'm standing here
my heart's so full i can't explain
seeking faith and speaking words
i never thought i'd say

they dont always happen when you ask
and its easy to give in to your fear
but when your blinded by your pain
cant see your way straight through the rain
a small but still, resilient voice
says love is very near

...................................................................................................................................................................

i keep think and think... and i miss our Prophet Muhammad, Moses a.s, Abraham a.s, Isa. a.s...
i learn about christian yesterday...

banyak lagi para utusan Allah yang saya tak kenal, tak kenal maka tak cinta,.....

banyak lagi saya nak tahu, saya nak tahu kisah mereka... terbayang-bayang macam mana Rasulullah menangis di atas jasad ibunya yang kaku...padang pasir yang luas, suasana sangat hiba saat itu, semua terdiam, bukan saja yang di bumi tapi yang di langit turut melihat tangisan anak kecil yang berusia 6 tahun...ibu jangan tinggalkan Muhammad....

Isa a.s, yang begitu berada dalam keadaan kebingungan bila satu-satunya bonda kesayangan di jemput Rabb (meninggal) ... dia tinggalkan sebentar ibunya, pergi  mengutip tumbuhan-tumbuhan yang tumbuh di atas bumi Tuhan,  untuk berbuka puasa bersama ibunya... tapi apabila pulang... sedih sekali hatinya...
Allah bertanya pada malaikat, kenapa dia bersedih? adakah kamu telah mengambil kekasih hatinya...? (walaupun Allah telah mengetahui, Allah Maha Mengetahui)

Musa a.s yang dalam ketakutan apabila, dengan tidak sengaja melakukan pembunuhan...hingga dia melarikan diri...ke padang pasir yang luas..tak tahu langsung hala tuju...hanya berdoa pada Pencipta...Ya Allah tunjukkan aku jalan... dari seorang pemuda yang hidup dalam kemewahan akhirnya menjadi pelarian, jauh dari keluarga, dalam ketakutan...bagaimana kalamullah itu hadapi semua itu...

Bagaimana taatnya Ibrahim a.s, menyempurnakan perintah Allah,..ya Allah berat sekali perintah itu, setelah Kau pisahkan mereka bertahun-tahun lamanya, di bumi gersang Makkah...anak kesayangannya pula Kau pinta sebagai korban, .. langit menjadi gempar saat itu, para Malaikat, cemas dan sedih melihat suasana itu, bagaimana seorang kekasih Allah menyembelih kekasih Allah, yang lain, apa yang telah terjadi ini...belum pernah terjadi hal seperti itu...itulah kholilMu...taat yang tiada berbelah bagi...

Bagaimana bila kekasihMu, Rasulullah di bangkitkan, pada hari kebangkitan...

bagaimana diriMu, ya Allah berada dalam kemurkaan, yang amat sangat, belum pernah kemurkaanMu begitu... bagaimana aku ingin hadapi semua itu...Ya Allah...

semuanya kamu bawa pergi...tinggal yatim-yatim ini di atas dunia ini...Allah, Kau tahu lemahnya makhluk ciptaanMu ini...

butakan mata aku, pekakkan telingaku, dari mendengar dan melihat KemurkaanMu itu... aku takut ya Allah, kerisauan yang bersarang dalam hatiku, sedangkan aku adalah orang yang jahil...banyak ilmu yang aku bodoh tentangnya...aku tak mampu tinggalkan mereka...dan aku tak memahami kenapa... Allah...

Allah aku ingin mendengar lagi kisah mereka, dan melihat lagi kekuasaanMu...guide me to the right path...

...............................................................................................................................................
if im wrong just told me, silent reader...im still learning...

Friday, January 27, 2012

Alone 2

Bismillahirahmanirrahim

Sambungan... ceramah

Amat penting bagi orang yang ingin mendapatkan istiqamah, dia mesti memilih kawan yang baik dan disokong dengan zikir2 yang memperkasa dan menguatkan dirinya sebab itulah al-Quran menyebut berzikirlah dengan banyak2, apa tujuannya?

supaya membantu kita untuk istiqamah.

kalau orang itu, "eh saya nak berubah, tapi saya tak ada kekuatan" kenapa?

tanya pada kita sejauh mana kita mengistiqamahkan, mengusahakan, dalam bentuk mujahadah akan zikir2 yang tertentu kerana dari semua itulah akan menerbitkan kekuatan untuk kita beramal dan setiap amal yang kita telah mula buat dengan bersungguh2 dia sebenarnya jadi anak tangga kepada kita untuk melangkah kepada amalan2  yang berikutnya.

katakanlah sekarang ini kita boleh solat,  yang lain belum lagi, perkukuhkan solat tersebut, solat akan jadi anak tangga untuk kita dapat buat satu syariat yang lain. Begitulah akhirnya, sehingga keseluruhan syariat kita dapat laksanakan dengan sebaik2 yang mungkin sehinggalah kita akhirnya mati di atas hidayah Allah s.w.t.

kesimpulan..

Semua yang saya kasihi sekalian, dalam 2 minit yang diberikan kepada kita ini, Alhamdulillah, terutamanya hari Jumaat ini, kita mengharap dan kita merayu pada Allah tanpa putus2nya, sebab hidayah duduknya di permulaan, hidayah di pertengahan, dan kita nak kita mati dalam hidayah Allah s.w.t.

kita sangat takut, ada orang yang lurus jalannya, tapi kata Rasulullah, bengkok saat nak matinya dia. Ada orang yang bengkok sepanjang hayatnya tetapi lurus dekat nak matinya. Ini disebutkan oleh Rasulullah benar2 dalam hadis muttafaq alaih. Rasulullah sebut benar2.

supaya bagi kita yang ada hidayah, jangan kita ambil ringan ( take for granted, aku dah ada hidayah ) dan sehingga kadang2 kita membuat jastifikasi(judge) hidayah orang lain pulak tu.

"orang ni tak ada hidayah" "orang ini dah tertutup hidayah" "org itu kunci...."  itu siapa
siapa kita sebenarnya, kalau kita sedar tentang hidayah, tak kan tergamak kita nak sebut prkataan tersebut sebab kita pun tak tahu, kita pun tak tahu...

Allah ulang banyak kali dalam al-Quran, cerita tentang iblis... kenapa Allah ulang banyak kali?
kalau kita baca surah al-baqarah dari awal sampai akhir, 'eh tadi Allah dah cerita tadi'... tapi Allah ulang untuk manusia sedar, dari angle, dari sudut yang berbeza. Allah tekankan lagi, tetapi apa yang paling besar dikatakan oleh para mufassir..

siapa iblis dulunya? Iblis dulunya dikalangan mereka yang taat dan patuh pada Allah, taat dan patuh pada Allah pada setiap saat, tetapi kemudian apa yang jadi padanya sekarang, seorang hamba yang dilaknat oleh Allah, maknanya sekarang kita patuh pada Allah... adakah kita boleh yakin benar2 kita akan berada dan mati di atas hidayah Allah s.w.t?
Tidak.. belum tentu..

Jadi sebab itu, dan Allah boleh bagi, pada orang yang kita kata..

"oh orang tu memang  mati kafir"

mungkin Allah boleh ubah dia pada bila2 masa, maka memahami hidayah, melahirkan akhlak yang sangat hebat dalam diri kita..

kita jaga benar2 sebab setiap perkra itu akan memberi kesan kepada akhlak dan peribadi diri setiap orang. Jadi sebab itulah, sebenarnya memahami pengertian nilai hidayah ini, dia menjadi benar2 pedoman, bukan sekadar pedoman pada soal akidah, bukan sekadar pedoman pada soal amalan dan syariat, tapi dia menjadi pedoman kepada akhlak kita, bukan sekadar akhlak tetapi sampai pada hati kita, tak tergamak kita nak mengata orang, sebab kita tahu bahawa hidayah bukan milik aku, bukan aku menentukan, tetapi adalah milik Allah s.w.t.

Apa yang aku buat, aku kena kerja, aku kena berdakwah, aku kena menyeru, tetapi ingat bukan kita yang memberi hidayah, Allah swt boleh memberi hidayah pada orang itu dan pada kita juga sebenarnya....

..........................................................................................................................................................
Dah habis....
Ya Allah kekalkanlah hidayah itu pada kami semua hambaMu, sekekal ZatMu...Amin

Allah

Berbicaralah kepada manusia sesuai dengan kemampuan akalnya. Apakah kamu ingin ada orang yang akan mendustakan Allah dan rasulNya.

it such a funny thing, how nothing's funny when it's you, you tell them what you mean but they keep whiting out the truth...It's like the work of art, that never get to see the light...

Imam Abu Daud, Rasulullah bersabda:
'Hampir tiba masanya kamu dikerumuni oleh manusia seperti mana orang-orang mengerumuni satu hidangan' Berkata seorang sahabat 'Adakah ia lantaran jumlah kita yang sedikit?
Rasulullah menjawab 'Tidak, sebaliknya kamu ramai tetapi kamu menjadi seperti buih ketika berlaku banjir. Allah mencabut rasa gerun dari hati musuhmu dan memasukkan perasaan wahan ke dalam hatimu'
Sahabat bertanya 'Apakah wahan itu?' Rasulullah menjawab 'Cintakan dunia dan benci mati'

(Al-Imam Abu Sulaiman Al-Khitabi Al-Busti)

Redhalah kamu kepada manusia seluruhnya
Sepertimana kamu redha terhadap dirimu
Redhalah kamu kepada manusia seluruhnya
Sesungguhnya manusia seluruhnya
semuanya adalah saudara-mara jenismu
bagi mereka diri sebagaimana dirimu
bagi mereka juga perasaan, sebagaimana perasaanmu

Jagalah dirimu dari orang jahil
Sekadar yang terdaya olehmu
Sekiranya mereka memakai pakaian kasih
Itu sebenarnya adalah musuh,
Walaupun ada dikalangan mereka yang kita suka hampirinya,
maka tiap2 yang lazat pada makanan itu, pasti padanya ada penyakit...

.................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................
God

For all those times You stood by me
For all the truth that You made me see
For all the joy You brought to my life
For all the wrong that You made right
For every dream You made come true
For all the love i found in You
i'll be forever thankful God
You're the One who held me up
Never let me fall
You're the one who saw me through, through it all

You're my strength when i was weak
You're my voice when i couldn't speak
You're were my eyes when i couldn't see
You saw the best there was in me
Lifted me up when i couldn't reach
You gave me faith cause you believed
i'm everything i am
because You loved me

You gave me wings and made me fly
You touched my hand i could touch the sky
i lost my faith, You gave it back to me
You said no star was out of reach
You stood by me and i stood tall
i had Your love i had it all
im grateful for each day You gave me
maybe i don't know that much
but i know this much is true
i was blessed because i was loved by You

You were always there for me
The tender wind that carried me
A light in the dark shining Your love into my life
You've been my inspiration
Through the lies You were the truth...
My world is a better place because of You...

My God...
............................

Thursday, January 26, 2012

Blind

Risale An-Nur- Bediuzzaman Said Nursi

i love you 2,3,4,5 thousand ^_^. because of Allah

......................................................................................................................................
i miss all of you really much ^_^.

Lately, i read this...Risale An-Nur... here http://www.malaysianur.com/
Quick...please download that free e-book.... my friend, listen here...risale an-Nur is like a light from a night sky hehe...^_^. Enjoy your reading.


Friday, January 13, 2012

Alone



Translation:
the air breezed upon us

from the sptit of the valley
oh breeze, for love's sake
take me home
(3x)

oh love, oh love

that is flying in the breeze
there's a mantoura (type of flower) with energy and image
take me to them, breeze
(2x)

I'm scared, my heart

to grow up in this estrangement
any my home wouldn't recognize me
take me, take me
take me home
the air breezed upon us
from the sptit of the valley
oh breeze, for love's sake
take me home

what's with us? what's with us?

oh my love, what's with us?
we and you used to stay with us
and now we've separated, what's with us?
(2x)

and the sun is still crying

on the door and doesn't talk
and the love of home is talking
take me, take me
take me home

the air breezed upon us

from the sptit of the valley
oh breeze, for love's sake
take me home
(2x)







(ceramah dari radio...tak ingat ustaz apa)... seperti biasa saya adalah orang yang menuntut ilmu, untuk sentiasa berada pada jalan Allah....so i turn on the radio, and he give this talk... of course, saya rekod talk ni ^_^.

..............................................................................................................................................................

Kenapa manusia yang memilih Islam sebagai cara hidup, akan berasa kesunyian dan kesakitan pada permulaan. Kenapa??????
Kerana, sebab untuk menjelaskannya jalan, sebab kalau dia masih tenggelam dengan jalan itu bagaimana dia nak melalui jalan-jalan yang berbeza berbanding dengan jalan-jalan orang yang tidak mendapat hidayah, jadi sebab itu, perasaan sunyi, perasaan terasing, adalah perasaan sementara yang ada dalam diri kita, untuk supaya kita tahu dengan jelas manakah jalan yang benar dan yang mana jalan yang batil.

Manakah jalan yang betul, jalan yang diredhai oleh Allah, manakah jalan yang dimurkai oleh Allah, supaya kita orang yang Allah beri hidayah tersebut nampak dengan jelas garisan itu, antara al-Haq dan batil sebab hidayah itu akhirnya adalah untuk menyerlahkan kebenaran dalam diri kita dan menghindarkan kita daripada kebatilan. Jadi sebab itu apa yang perlu kita dapat (lakukan) adalah mengorak langkah dan menuruti apa yang sepatutnya, yang untuk kita mendapat hidayah yang kedua (hidayah istiqamah).....

Bagaimana nak jadikan kompas hidup ini lebih ke arah akhirat?????

Perkara yang memang berlaku di kalangan sahabat sendiri. Ada dikalangan sahabat yang berkata kepada Nabi, dia menangis dan berkata "aku ini munafik"
Nabi tanya "Kenapa?"
Sahabat jawab "aku ini bila dengan engkau, ya Rasulullah, aku rasa akhirat itu dekat sangat, tapi apabila aku pulang dengan dunia dengan anak2, bermain dengan anak2, dengan keluarga, dengan isteri, dengan dunia yang aku urus, aku rasa seolah-olah dunia ini selama-lamanya dan aku tak nampak lagi akhirat, adakah ini munafik?" Ini soalan sahabat Nabi.

Apa yang kita nampak di sini, kalau kita nak fokus kepada akhirat, sebab itulah benar ye, saya suka kaedah tarbiyah yang di bawa oleh Iman Ghazali yang sentiasa....,dia kata, sehingga sebenarnya kepada para guru, para muallim, para mudarris, kalau dia mengajar apa saja ilmu sekalipun, tetapi sekiranya dia tak boleh memasukkan cerita tentang akhirat, itupun sebenarnya telah masuk dalam lagha dan sia2, 

-sebab kita bawa solat2 ni, di akhirnya, tak cerita pun tentang akhirat (sbg contoh)

Apatah lagi kalau cerita tentang dunia, cerita tentang hiburan semata2,  dia (Imam Ghazali) memberi saranan supaya jangan jadi lagha dan lalai, sebab Allah menyebut berulang2 kali akhirat itu matlamat kita, akhirat itulah kehidupan kita yang sebenar, jadi setiap yang kita sampaikan, content yang mesti ada, dia kata, mesti menyebut tentang akhirat, tentang matlamat hidup itu.

Sehingga kalau kita lupa tentangnya ditakuti dan dikhuatiri majlis yang baik itu pada asalnya, akan juga disebut sebagai majlis yang lagha dan sia2. Jadi di sana kita nampak, bagaimana nak tak nak kita kena dorong diri kita, kita kena projectkan diri kita, kita kena disiplinkan diri kita, memilih kawan yang baik, kemudian duduk dalam majlis2 ilmu, duduk dalam majlis2 tazkirah, majlis2 yang mengingatkan kita...kerana

Walaupun kita kata/rasa, kecil (peranan) kawan itu....tapi, Rasulullah sendiri menyebut 'Al-Mar'u a'la dinil kholili' seseorang itu sebenarnya akan mengikut agama,....apa agama kawannya.

Jadi insyaAllah, jika kita ada kawan yang baik, kita buka channel pun yang menceritakan tentang akhirat, baca buku tentang akhirat...(insyaAllah, kita akan semakin dekat dengan matlamat akhir kita)

Sering termimpi2 kalimah Allah di langit?????

-Sebab itulah dalam hidup ini di datangkan kepada kita syariat, sehingga syariat sebenarnya menjadi kayu ukur kepada semua benda dalam hidup kita, hatta benda yang kelihatannya, orang kata, extraordinary, lebih lain daripada biasa, termasuklah sesuatu benda yang Allah perlihatkan melalui bentuk keganjilan2, satu benda yang pada saya, alhamdulillah, bukan semua orang dapat perkara itu, dengan jelas, Allah sayang pada seseorang. Macam di kalangan para sahabat Nabi yang Allah berikan mereka mimpi, yang dengan sebab mimpi itu mereka memeluk Islam, nampak neraka, kemudian datang Rasulullah menarik mereka keluar.

Bagi kita, kita boleh untuk tahap2 awal untuk. supaya kita terdorong jangan lalai dan lupa. Apabila minta pertunjuk melalui mimpi, ada orang  minta, Allah bagi, dan ada orang yang minta tapi Allah tak bagi.

Tapi kita kena ingat jangan jadikan itu sebagai asas dalam pertimbangan kita, kerana apa?

Sebab kalau kita jadikan mimpi sebagai asas, kita khuatir, kerana syaitan laknatullah boleh bermain-main dalam mimpi kita, dia rosakkan gambaran2 itu. Sebab itu saya katakan tadi, apa pun dalam hidup, syariat tetap adalah kayu ukur.


Sebab itu apabila Allah telah beri seseorang itu hidayah intibahah dia kena pula mendapat hidayah istiqamah, dia nak tak nak kena melangkah pula kepada mencintai ilmu dan menggali ilmu, supaya sebagai contoh, orang yang mendapat mimpi tadi....

'eh mimpi saya, macam ni2'

dia mesti rujuk pada syariat, tepat dengan syariat, kita boleh akui mimpi itu adalah benar, tetapi, di dapati mimpi itu bercanggah dengan syariat, maka, walaupun kita suka mimpi itu, bersifat macam ganjil dan begitu ajaib sifatnya, tetapi bercanggah dengan syariat, maka kita mesti mendahulukan syariat dan menafikan mimpi tersebut. 

Jadi inilah sebagai pedoman buat semua para pendengar, terutama diri saya sendiri, supaya dalam hidup ini, syariatlah yang akan menjadi pengukur kepada semua, apa yang kita tahu, apa yang kita mahu, apa yang kita rasa, semuanya mesti di ukur dengan syariat...

PADA SAAT KITA MELEPASKAN SYARIAT , KETIKA ITULAH BERMULANYA KITA LARI DARI JALAN ALLAH S.W.T.... walaupun yang kita inginkan adalah nak ikut jalan Allah.


-Kita sebagai penyampai, pendakwah, dai'e kepada pelajar2 yang bermasalah seperti berzina, tetapi semasa dalam pemantauan dan pertabiyahan kita, 1,2 bulan, kita nampak perubahan pada mad'u (orang yang dibimbing) kita, mula menerima,...untuk mendapat hidayah. Solat tak tinggal, tapi bila dia jauh dari kita, dia mula kembali kepada perangai asal...jadi kita sebagai dai'e, murobbi, penjaga...sebenarnya adalah orang yang tak mampu dan tak berkelayakan (nak membimbing)???


=Bagaimanalah agaknya kita dalam mendidik pelajar atau manusia lain, mungkin dia berubah kemudian kembali semula kepada kehidupannya yang tak betul (cara lama), setelah berada luar dari jagaan kita, masalahnya di mana? Masalahnya diri kita sendiri (dai'e) atau masalah pelajar (mad'u) itu sendiri....

Memang sebenarnya bagi kita sebagai seorang yang disebut sebagai dai'e, bagi seorang mubaligh atau sebagai orang yang mengajar (muallim), seorang murobbi, seorang yang pendidik...Sebenarnya.....

Kita mendidik orang, sebenarnya untuk mendidik diri kita sendiri, itu yang paling utama. Sekali lagi saya suka kata-kata Imam Ghazali...

Imam Ghazali kata:

"Kita membasuh baju yang kotor, tetapi bila kita membasuhnya tanpa kita sedar, tangan kita telah jadi bersih"

Kita nak basuh baju tapi kita kena sedar bahawa, aku akan dapat tangan yang bersih, sebab aku membasuh baju ini...

Sentiasa seorang murobbi yang terbaik, dia sentiasa melihat dan bermuhasabah terhadap dirinya sendiri, kerana perubahan yang berlaku pada diri seorang murobbi itu, banyak memberi kesan kepada orang yang di didik. Sebab itulah Allah mengutuskan rasul-rasulNya itu, bukan sebarangan orang, tetapi adalah orang yang sangat istimewa terpilih, malah maksum, kenapa?

Sebab mereka itulah sebenarnya, kekuatan yang ada pada diri mereka itulah( dengan izin Allah) yang akan merubah manusia2 yang lain.

Itu adalah daripada aspek kita sebagai seorang murobbi, sehingga akhirnya akan sentiasa murobbi ini insaf dan penuh adab, penuh akhlak, penuh rayuan, kalau tidak....., tidaklah Rasulullah mengajar umatnya dengan hanya berkata-kata...tetapi Rasulullah mengajar dengan darahnya sendiri, sehingga mengalir darah bertakung melalui betis Rasulullah...

kata Zaid Bin Harithah "aku nampak bagaimana darah mengalir dan bertakung dalam kasut Rasulullah" tetapi kerana Rasulullah seorang murobbi sedikit pun dia tidak pernah melontarkan kata2 buruk bagi orang2 Taif, walaupun orang2 Taif telah membaling dia dengan batu, kayu, dan tulang2 unta....

Kenapa? (kenapa tidak Rasulullah...membalas kembali perbuatan tersebut?)
kerana dia seorang murobbi, dia lengkapkan dirinya. Itulah yang kita kena lihat pada diri kita, memang betul bagi seorang murobbi, Rasulullah pun mengadu dan merayu pada Allah....

"Ya Allah, aku merayu pada Engkau, kelemahan diriku, ya Allah, kelemahan diriku, ya Allah, betapa kurangnya caraku, ya Allah"

itulah yang Rasulullah sebut dan lontar....Kenapa?

Murobbi sifatnya begitu, sebab dia tahu, aku hendak membersihkan tangan aku akhirnya. Kenapa kita nak mendidik orang? Kenapa kita nak dakwah orang?

Sebab kita sayang pada mereka....

Yang penuh dalam dada Rasulullah adalah perasaan sayang pada umat, jadi sebab itu kita tidak boleh mendidik manusia kalau kita penuh dengan perasaan benci, dendam kesumat kepada orang yang kita nak seru. Sebab itu kita akhirnya kasar, kita jadi seorang yang pemarah, kita jadi seorang yang perengus dan akhirnya orang semakin jauh daripada Islam itu sendiri.

Jadi sebab itulah bagi seorang murobbi banyak benda yang dia fikir, tetapi alangkah baik sama ada manusia itu berubah atau tidak, itu adalah milik Allah, tetapi apa yang pasti tangan kita bersih.

Berbeza kalau dia fikir cara lain,.."Oh ini, budak ini terpulang dekat dialah, aku tak de kaitan dengan dia pun, kalau jahat, jahat dialah!!!"

Sedangkan Imam Ghazali...dalam murobbinya (x pasti buku kot....)
"Kita adalah cerminan sebenarnya, siapa yang datang pada kita, kita jadi cermin, kalau kita tengok buruk dekat cermin ini, itu bukan orang lain, tapi kita sebenarnya".
Kalau kita tengok buruk pasangan kita, itu bukan orang lain tapi imej kita sendiri.

Kenapa? Supaya kita sentiasa menjadi orang yang membetulkan diri terlebih dahulu, sebelum membetulkan orang lain, sebab kita lebih cenderung memperbetulkan orang, tetapi, Masya Allah, lupa diri sendiri....

- Macam mana kita nak kekal dalam hidayah?

Hidayah ini di antara muhajarah dan mujahadah. Muhajarah bila orang diberi oleh Allah hidayah intibahah dia akan berubah 'hijrah', dia akan melakukan perubahan drastik, orang akan melaluinya, mengalaminya, ( cth: drp kafir masuk Islam)....tetapi untuk kekal?

Ini soalan penting yang orang nak tahu, untuk kekal, dia kena proses, tapi ingat, istiqamah adalah hidayah, maknanya kalau Allah tak bagi kita istiqamah, kita tidak akan dapat istiqamah.

Untuk mendapatkan hidayah istiqamah ia tidak seperti hidayah intibahah. Intibahah Allah boleh campak, seolah-olah kita tak main peranan pun, seorang kafir yang ingkar, derhaka, tiba2 Allah campak hidayah, terus bertukar.

Tetapi hidayah istiqamah, seseorang itu Allah nak minta dia mengeluarkan sesuatu...Apa yang dia kena buat?

Yang dia kena buat adalah MUJAHADAH. Mujahadah itulah yang dia perlu lakukan benar2, dan apa yang perlu dia lakukan benar2.

Pertama...bermujahadah untuk menimba ilmu, tidak dapat tidak "Eh saya nak melakukan ketaatan, saya nak istiqamah, tapi I ni, ilmu tak berapa berkenan, kurang sikit..."

JANGAN CAKAP MENGENAI HIDAYAH ISTIQAMAH, kalau kita tak ada mujahadah terhadap ilmu....

(bersambung)....











Tuesday, January 10, 2012

Don't be sad :(

=Hi, Mace
* Hi

= what is your dream?
*...

=what is your target?
*...

=why, you didn't answer me?
*... because...

= wait...dont tell me...it such a hard question for you
*...but

=ok, i understand...when i'm at the age/stage of your... i cant answer that too..
* ^_^., yeah it really hard for me... what am i, for 20 years later?..or 10 years...???

=but, it is really important, to think about that ^_^
* i know

=i'll wait for that time, for you to rise up..
* thanks ^_^. ^_^. ^_^.






bye... that pianist girl...is a blind girl...and orphan

Thursday, January 5, 2012

Wuduk (Prophet Muhammad pbuh)




So don't waste the water...

Tazkirah to me, dearest me please follow the way he teach you ok ^_^.

I love ulama, and all of us should love ulama...
i love Prophet Muhammad... really much, peace be upon him..

and i love all of you 2,3,4,5 thousand fillah (God Will) Bye